"Alanımızı tam olarak tanıyor muyuz? Aileniz ya da çevrenizdekiler size okuduğunuz
bölümle ilgili sorular sorduğunda onlara nasıl bir açıklamada bulunuyorsunuz? En basit
anlamda bölümünüzün ismini tam olarak söylediğinizde ne tepki ile karşılaşıyorsunuz?
Cevaplarınızı duyar gibiyim... Bilgisayar bölümünde ya da bilgisayar öğretmenliğinde
okuyorum diyorum çoğunlukla, çünkü bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümünde
okuyorum dese kimse beni anlamayacak. Peki ya siz! evrenizdekilere izah edemediğiniz
bu durumu kendinize açıklayabiliyor musunuz?"
bölümle ilgili sorular sorduğunda onlara nasıl bir açıklamada bulunuyorsunuz? En basit
anlamda bölümünüzün ismini tam olarak söylediğinizde ne tepki ile karşılaşıyorsunuz?
Cevaplarınızı duyar gibiyim... Bilgisayar bölümünde ya da bilgisayar öğretmenliğinde
okuyorum diyorum çoğunlukla, çünkü bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümünde
okuyorum dese kimse beni anlamayacak. Peki ya siz! evrenizdekilere izah edemediğiniz
bu durumu kendinize açıklayabiliyor musunuz?"
Makaleden aldığım bu pragraftaki soruyu kendim cevaplayacak olursam; akrabalarım ya da çevremdekiler bana okuduğum bölümü sorduklarında ben de bilgisayar öğretmenliği diyorum. Ve yukarıdaki şu cümleye de aynen katılıyorum "çünkü bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümünde okuyorum desem kimse beni anlamayacak."
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi isminde bilgisayarın ne olduğu anlaşılıyor peki ya öğretim teknolojisi nedir?
"Öğretim teknolojisi, temelde 3 ana bileşenden oluşmaktadır. Bunlar; "Teknolojiler",
"Öğrenme Yaklaşımları" ve "Öğretim Sistemleri Geliştirme"dir. Peki, teknoloji denildiğinde
ne anlıyoruz? Bize alanda kullanılan 3 teknolojiye örnek verin deseler, aklımıza ilk gelecek
olanlar nelerdir? Bilgisayar, tablet, akıllı tahta... vb. cihazların isimlerini sıraladığınızı duyar
gibiyim. Ancak teknoloji kavramı bilinenin aksine sadece "elektronik cihazları" ifade etmek
için kullanılmaz. Aslında bu kavram bir problemin çözümü için kullanılan her türlü "yöntem,
teknik ve araçları" kapsamaktadır (Reiser, 2007). İnanmayacaksınız belki ama sınıfınızdaki
beyaz tahta hatta kâğıt ve kalem bile teknolojidir."
"Öğrenme Yaklaşımları" ve "Öğretim Sistemleri Geliştirme"dir. Peki, teknoloji denildiğinde
ne anlıyoruz? Bize alanda kullanılan 3 teknolojiye örnek verin deseler, aklımıza ilk gelecek
olanlar nelerdir? Bilgisayar, tablet, akıllı tahta... vb. cihazların isimlerini sıraladığınızı duyar
gibiyim. Ancak teknoloji kavramı bilinenin aksine sadece "elektronik cihazları" ifade etmek
için kullanılmaz. Aslında bu kavram bir problemin çözümü için kullanılan her türlü "yöntem,
teknik ve araçları" kapsamaktadır (Reiser, 2007). İnanmayacaksınız belki ama sınıfınızdaki
beyaz tahta hatta kâğıt ve kalem bile teknolojidir."
"Öğretim teknolojileri alanında bir diğer önemli hususta insan öğrenmesinin nasıl gerçekleştiğinin bilinmesidir. Çünkü öğretim tasarımcılarının asıl görevi öğrenmeyi kolaylaştırmak ve insan performansını arttırmaktır. İnsan öğrenmesinin nasıl gerçekleştiğini bilmeden ne kadar etkin öğretim ortamları tasarlanabilir ki! Bu noktada öğrenme yaklaşımları sunduğu çeşitli strateji ve teknikler öğretim tasarımcılarına yol gösterici olmuşlardır (Driscoll, 2007). "
Kısaca; "BÖTE bölümü öğrencileri, sanılanın aksine sadece bir teknolojik cihazın (bilgisayar) öğretmeni olmak için bu bölümü okumazlar. Öyle olsaydı her cihaz için bir öğretmenlikbölümünün açılması gerekirdi. Mesela; Buzdolabı öğretmenliği :) Kulağa komik geliyor değilmi? Bu tür görüşler bölümün yeterince tanınmasını engellemekte ve gelişimine ket vurmaktadır. Bu nedenle bölümü okumakta olan ya da bu bölümünden mezun kişilerin alanın kapsamını iyi bilmesi, bölümün başkaları tarafından da fark edilmesini kendilerine misyon edinmesi gerekmektedir."
Kaynakça:
Makale Adı: BÖTE NEDİR? NASIL TANIMLANIR? OKUL MÜZESİYLE BAŞLAYAN
SERÜVENDEN İNSAN PERFORMANS TEKNOLOJİLERİNE UZANAN YOLCULUK
Makale Yazarları: Hasan ÇAKIR, Ayça ÇEBİ, Seher ÖZCAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder